Welkom bij deel twee. Hieronder gaan we meer orde in de chaos scheppen door de held op een logische plaats in het frame te zetten.
Zet de held op zijn plaats
Vaak zetten we – onbewust – het gene dat we willen fotograferen precies in het midden van de foto. Dit kan een prima keuze zijn maar in veel gevallen blijft het toch nogal saai. Probeer een plek te zoeken die net even wat beter oogt. De regel van een derde (die ben je misschien wel eens tegen gekomen) is hier een simpel trucje voor.
Regel van een derde
Zet je held op een van de assen of zelfs een kruispunt en kijk of het er naar jou idee beter uit ziet. Maak je een foto van een landschap? Probeer dan ook de horizon op een van de twee horizontale lijnen te zetten in plaats van in het midden van de foto.

Zowel het boek in de achtergrond als de rode bloem staat op een van de verticale assen van de regel van een derde. Het kopje staat zelfs op een van de kruisingen. Ook de “horizon” bij de overgang van het witte vlak naar de roze achtergrond ligt op de onderste horizontale lijn.

(Hey...pssst...kan je misschien de superpowers herkennen die ik heb gebruikt in deze foto??)

Deze meneer hieronder legt de regel van een derde nog even rustig in 3 minuten aan je uit (engels gesproken)
Wanneer is een centrale compositie beter?
De regel van een derde is super handig voor veel foto’s maar in sommige gevallen krijg je wel een super mooie foto als je jou held mooi in het midden van de foto zet. Dit is vaak het geval bij spiegelingen en reflecties. Kijk bijvoorbeeld naar de foto hieronder. De molen (de held in deze foto) heeft een hele mooie spiegeling in het water. De held precies in het midden zetten werkt daarom wel voor deze foto.
Kijkruimte
Waar je ook rekening mee kunt houden is de ruimte die held heeft om zijn ding te doen. Als je de held een mens of een dier is en je zet deze op een van de kruisingen zet van de regel van een derde zorg dan dat hij zich richting de ruimte kijkt of zich in die richting beweegt.
Misschien helpen een paar voorbeelden om dit te verduidelijken?

Deze mevrouw kijkt naar de korte kant van het frame….ziet er niet echt oke uit…(Afbeelding van lisa runnels)

De gelukkig kijkende mevrouw kijkt naar de lange kant van het frame en heeft lekker veel kijkruimte. Dit oogt prettiger. (Afbeelding van Free-Photos)

Ze staat op het punt om het beeld uit te lopen!! Het ziet er zo apart uit dat het bijna weer interessant wordt. Maar over het algemeen is het prettiger als iemand net het frame in komt lopen. (Afbeelding van StockSnap)

Ook deze fietser heeft weinig ruimte om zijn ding te doen….(Afbeelding van Mabel Amber)

Genoeg ruimte om de landing nog in dit frame te maken! Super foto. (Afbeelding van David Mark)

Uhhh deze kerel springt het beeld uit.. (onbekend)

Genoeg ruimte…erg fijn. Afbeelding van mohamed Hassan

Fill the frame
Draagt alles wat in beeld is bij aan het goed uit de verf laten komen van de held? Heeft alles een rol? Of zou je beter verder in kunnen zoomen op de held zodat je een mooiere foto krijgt? 
Wat wij we vaak doen als we snel een foto willen maken is veel ruimte houden rondom de held zodat we in elk geval alles vangen en niets missen. Dat zorgt vaak voor onnodig veel ruimte waardoor de kijker harder moet zoeken naar de held en je held veel kleiner in beeld is dan eigenlijk had gekund. 
Kan je me volgen??? misschien even een voorbeeld ter illustratie. 

Het hele bovenlijf is in beeld en er is ook een stuk van de lucht te zien...dragen deze bij aan een goede foto?? Nee toch...

Waar het om draait (de held die ik wil laten zien) is het lieve gezicht van dit meisje in combinatie met de muts en sjaal. Een close-up op het gezicht pakt daarom veeel beter uit dan de foto links. Ik heb zelfs de sjaal en must niet volledig in beeld gebracht!! Hierdoor komt de nadruk op de ogen als held te liggen.

Hier hebben we wel de muts volledig in beeld en ligt de nadruk meer op de sjaal en muts in combinatie met het meisje. Missie geslaagd dus!! (nog iets anders, zie je dat ze niet precies in het midden staat, de regel van een derde is ook toegepast op deze foto en de andere close-up)

Empty space
Je hoeft niet altijd "fill the frame" toe te passen. Lege ruimte waar helemaal niets gebeurd in de foto kan nuttig zijn! Dit geeft vaak een gevoel van ruimte, stilte en rust. Als je dit wilt bereiken kan het slim zijn om veel lege ruimte te gebruiken en de frame niet te vullen. Dit is dan wel een bewuste keuze omdat de kijker iets probeert te laten zien of te laten voelen. 

De held van deze foto is natuurlijk de hond en dan met name zijn dichtgeknepen oog door de harde wind. Door aan de linkerkant veel ruimte leeg te laten krijg je veel meer het gevoel van het lege strand en de harde wind. Je geeft de wind de ruimte om te waaien :-) 

Maximale lege ruimte op deze foto!! Zie wat een rust dit uitstraalt? Er zijn nergens afleidingen in deze foto. Alle aandacht gaat uit naar de bruine schep die mooi afsteekt tegen het veel lichtere zand

Ik had natuurlijk helemaal op de zon en de Supper kunnen inzoomen, maar door veel ruimte te geven  krijg je veel meer het gevoel van "alleen zijn". 

De lege ruimte in deze foto geeft je ook een bepaald gevoel. Kan je zien welke? Het laat naar mijn idee meer zien dat er een enorm grote open zee ligt na het passeren van deze vuurtoren. Als ik had ingezoomd op de vuurtoren en de man zelf, had je de grote open zee helemaal niet meegekregen en was het gewoon een foto van een man bij een vuurtoren geweest. 

Zo, dat was weer een hoop informatie...daarom ook een deel drie van Orde in de chaos (klik HIER). Daar laat ik je zien hoe je kan zorgen dat de kijker de held makkelijk kan vinden en geven we de held een verhaal. om zijn rol te spelen. 
Back to Top